23 en 24 augustus
Tijdens de laatste week van augustus zetten we vanaf nu jaarlijks Ć©Ć©n bovenbouwklas in de kijker. Deze zomer staat de 9de klas centraal. Aan de hand van voordrachten en werkgroepen werken we gedurende twee dagen rond deze leeftijdsfase.
De cursusdag start met een ochtendvoordracht rond de 9de klas. Daarna kunnen de leraren kiezen voor thema-groepen (atelier) in de voor- en de namiddag. Tussen de twee werkgroepen is er ruimte voor ontmoeting, tijdens een gezamenlijke lunch. We eindigen de dag met een voordracht over een breder thema.
De voordrachten worden verzorgd door: Wilbert Lambrechts, Luc Vandecasteele, Wim Foquet en Christine Gruwez.
De werkgroepen worden geleid door Wim Foquet, Pia Leurs, Martine Van Santvliet, Wilbert Lambrechts en Fien Van der Haegen, e.a.
Inschrijven kan tot en met 10 juli via deze link https://forms.gle/Wi93S9g9AAFyZzsy6
Het inschrijvingsgeld bedraagt 100 euro ā te betalen op rekeningnummer BE59 0689 4119 0926
op naam van Middelbare Steinerschool Vlaanderen / Berchem ā met vermelding ābovenbouwcursus 2021 & naam deelnemerā.
Programma
Uur | Maandag 23 augustus | Dinsdag 24 augustus |
---|---|---|
9:00 | Ontvangst en welkom | Ontvangst en welkom |
9:15 | Ochtendvoordracht: Via biografieƫn idealen wekken, door Wilbert Lambrechts | Ochtendvoordracht: Fysieke ontwikkelingen bij de negende-klasser, door Luc Vandecasteele |
10:30 | Pauze | Pauze |
11:00 | Atelier | Atelier |
12:40 | Lunch | Lunch |
14:00 | Atelier | Atelier |
15:40 | Pauze | Pauze |
16:00 | Namiddagvoordracht: De leraar als tijdgenoot van de negende-klasser, door Christine Gruwez | Namiddagvoordracht: Leren door te handelen - een verkenning van het werk van Michael Brater, door Wim Foquet |
17:15 | Afsluiting | Afsluiting |
Keuzeateliers (inhoudelijke verdieping)
Titel | Docent | Beschrijving |
---|---|---|
De negende-klasser in een digitale wereld: mediawijsheid wekken | Fien Van der Haegen | In de wereld van vandaag zijn media niet weg te denken. Dit heeft een grote invloed op de ontwikkeling van de leerling van klas 9. Samen onderzoeken we welke rol media ā in de ruimste betekenis van het woord ā kunnen spelen in het onderwijs. Hoe kunnen we mediawijsheid integreren en de kracht van traditioneel onderwijs blijven waarderen? |
Kunstzinnig, technisch & practisch onderwijs - variaties op een thema | Wim Foquet | Kunstzinnig onderwijs, creativiteit, praktijk, techniek, handvaardigheid, ā¦ Wat is de eigenheid van deze verwante termen? Hoe vinden deze termen toepassing in de ochtendperiode, bij de kunst- en ambachtsvakken, bij de oefenuren en in de praktische vakken? |
De waarde van het gesprek - spreken met ouders | Pia Leurs | Ouders en leraren staan samen rond de jongeren. Door gesprek kunnen er grote stappen gezet worden. Soms loopt dat vlot, soms moeilijker. Hoe bouw je een gesprek op? Hoe kom je samen tot inzicht? Wat als de meningen verschillen of als je een moeilijke boodschap moet overbrengen? In dit atelier ontdekken we de kunst van het contactvolle gesprek. |
Polariteiten in de ontwikkelingsstof - over humor, tragiek en andere polariteiten | Wilbert Lambrechts | In het leerplan van de 9de klas komen heel wat polariteiten voor: tragiek/humor, zwart/wit, realisme/romantiek. Door de polariteiten scherp te stellen kan de nuance geboren worden. Dat vormt een rode draad doorheen de ontwikkelingsstof voor de 9de-klassers. |
Kunstzinnige ateliers
Titel | Docent | Beschrijving |
---|---|---|
Polariteiten in P.O. in de negende klas (kunstzinnige ateliers) | Martine van Santvliet (e.a.) | Door zelf aan de slag te gaan verkennen we tijdens twee sessies de eigenheid van het kunstzinnig onderwijs in de negende klas. |