Naar een inclusieve school

We beseffen dat de Steinerbeweging geen smetteloze geschiedenis kent. In vele opzichten was Rudolf Steiner zijn tijd ver vooruit, maar in andere opzichten was hij een product van zijn tijd. Hij dacht, tenminste in sommige van zijn lezingen en geschriften, op een manier over evolutie, rassen en segregatie die we met een moderne bril alleen maar als racistisch kunnen bestempelen. We nemen als school afstand van dat gedachtengoed. We hechten veeleer waarde aan het belang dat Steiner in andere lezingen en geschriften hechtte aan respect voor eenieders individualiteit en een gedeelde menselijke identiteit.

Op MSV De Es willen we inclusief en niet-discriminerend zijn en verschillen vieren. We bevorderen sociale rechtvaardigheid, mensenrechten en gelijkwaardigheid, en leren jongeren om ruimdenkend te zijn en de verschillende kwaliteiten en sterke punten van hun medeleerlingen en medewerkers te waarderen. Ons doel is om een leergemeenschap te creƫren waar jongeren kunnen groeien om volledig en authentiek zichzelf te zijn, waarbij ze anderen op dezelfde manier ontmoeten en omarmen.

We zorgen ervoor dat alle jongeren, hun families, het personeel en de bredere gemeenschap met respect worden behandeld, op de juiste manier worden vertegenwoordigd en worden gevalideerd. We streven ernaar om verschillende familiestructuren, geslachten, genders, etnische en culturele achtergronden, geloofssystemen, capaciteiten en beperkingen te vertegenwoordigen en te vieren in ons leerplan, onze jaarfeesten en leermiddelen.

We zetten ons in om onze leerlingen voor te bereiden om te floreren in een veranderende wereld door actief in te zetten op lesinhouden die diversiteit op een leeftijds- en ontwikkelingsgerichte manier integreren.

We erkennen dat racisme een impact heeft gehad op onze samenleving en op vele gebieden nog steeds zorgt voor een ongelijk speelveld. We streven er dan ook naar om leerlingen bij te staan in hun ontwikkeling als actieve, betrokken burgers die kritisch kunnen reflecteren over identiteit, discriminatie en haar destructieve effecten.

We erkennen dat we een lange weg te gaan hebben alvorens we van een werkelijk diverse school kunnen spreken, maar nemen ons voor om daar actief op in te zetten, zodat diversiteit een kracht wordt in onze school. Wie suggesties heeft om ons verder te helpen op deze ingeslagen weg, wordt daar warm toe uitgenodigd.